Vítejte na stránce řešení řadícího systému 1×9 se zvýšeným rozsahem kazety.
Kazeta 9s 11-40z, ilustrační foto níže:
Nahoře můžete vidět nesprávnou polohu přehazovačky, avšak zároveň jedinou jednoduše dosažitelnou funkční polohu, kterou lze dosáhnout utažením stavěcího šroubu (stříbrná SRAM X7). V této poloze je v záběru se řetězem výrazně méně zubů (až o 20% méně) než v optimální pozici a dochází rychleji k opotřebení kazety. Dole můžete vidět přirozenou pozici přehazovačky, které se dá dosáhnout pouze s adaptérem rámové patky (černá SRAM X4). Opásání kazety řetězem je optimální.
Převody 1×9.
V dnešní době se hodně pozornosti obrací k řazení 1 x 9, 10, 11. To znamená, že je jeden převodník vpředu, nejčastěji NW (narrow wide), z kterého by neměl padat řetěz) a vícekolečko s velkým rozsahem vzadu.
Řešení systému 1×9 není jednoduché protože pro tuto kombinaci s devítikolečkem s velkým rozsahem se nevyrábí přehazovačky. Tento rozsah zvládnou bez adaptéru rámové patky pouze přehazovačky s větším ofsetem naváděcí kladky. 1 x 9 je však velice lákavá kombinace z hlediska pořizovacích a provozních nákladů (vždyť 9s řetěz se dá sehnat již za cca 200 Kč). Kazeta 9s 11-40 se samozřejmě nevyrábí, ale jsou možnosti jak ji “poskládat”. Je potřeba vyjmout jeden z malých pastorků a přidat 40z pastorek.
Devítikolečko 11-40 poskytuje základní minimum pro stavbu MTB s jednopřevodníkem, které nebude jezdce (mluvím o reprezentativním zástupci cyklistické veřejnosti) limitovat příliš těžkými převody při jízdě do prudkého kopce. Nicméně o nejlehčí a nejtěžší převody jezdec touto přestavbou přijde.
Jednopřevodník NW se dnes již dá sehnat jednoduše a za přijatelné peníze. Takový převodník se dá používat již bez přesmykače, který by plnil funkci vodítka. Z toho plyne celkové odlehčení kola (dva převodníky a přesmykač jdou pryč).
Upgrade 3×9 na 1×9 se dá provést již za cca 2900,-Kč, pokud stávající kombinace komponent na kole je použitelná pro přestavbu (cca 50% případů).
Sami se přesvědčte, že Vám 1×9 může vyhovovat:
Standard 3×9:
Nejlehčí převod: převodník 22z- pastorek 28z (nebo převodník 24z – pastorek 30z) jste jistě před lety určitě jezdili a stačilo to na vyjetí všech kopců v rozumné kadenci. Nejlehčí převod 42z-11z se moc často nepoužívá, spíše 42z-13z je používanější.
Nově 1×9:
Nejlehčí převod: převodník 32z – pastorek 40z. Je to ekvivalent výše zmíněné kombinace 22-28. Nejtěžší převod: 32 zubů a pastorkem 11 zubů je ekvivalent 42z-14z
Provádím upgrade převodů 3×9, 3×10, kdy je výsledek přijatelná alternativa 1 x 11.